Vegetarisk kost åt barn

Det är inte bara vuxna som kan dra fördelar av att äta en vegetarisk kost. Men precis som för vuxna kräver det att planerar maten väl och ser till att de får i sig alla nödvändiga ämnen ett växande barn behöver.

barn_sallad_377121793Vegetarisk kost kan betyda lite olika saker beroende på vad man faktiskt väljer att byta ut. Det finns till exempel de som väljer att endast välja bort rött kött medan andra även väljer bort kyckling eller fisk. Eller båda för den delen. Det första man bör tänka på är att det blir i regel svårare och svårare att få till en kost som ger all näring och energi som behövs ju fler livsmedel man plockar bort från kosten. Detta kan hjälpas med berikade livsmedel och i vissa fall även kosttillskott. Detta är något man lätt och säkert kan få tag på över nätet.

Det är viktigt att se till att barn som äter vegetarisk kost får i sig tillräckligt med protein. Detta är något man lättast gör genom att alltid ha med baljväxter och fullkornsprodukter. Energibehovet kan dock vara svårare att tillgodose då vegetarisk mat innehåller mycket mättande fiber men i regel har lågt energiinnehåll. När man äter mycket fiber är det lätt att bli mätt innan man faktiskt fått i sig den mängd energi man behöver som barn. I dessa fall kommer proteinet att användas som energi istället för tillväxt. Ett tips är därför att sprida ut måltiderna mer så barnet hinner äta fler gånger.

Omega-3 är också ett område man måste tänka lite mer noga på. Medan en vegetarisk kost innehåller en bra mängd omega-6, är den ofta bristande på omega-3. Inkluderar man fisk i sin kost är detta behov enkelt tillfredsställt, men utan detta måste man förlita sig på produkter som rapsolja och margariner baserad på detta. Ett sista tips är valnötter och linfröolja, som också innehåller omega 3.