Oljor i vegetarisk kost

OlivoljaOm man är vegetarian eller vegan och således har en kost som inte innehåller kött så måste man på något sätt ändå ge kroppen den energi och näring som den behöver. Som vi tidigare beskrivit så är baljväxter, quorn och bönor av olika slag ett bra substitut till icke-vegetariansk kosthållning, oljor, som vi nu ska gå lite djupare in på, är en annan bra ersättare.

Man måste alltså ersätta kött, fisk och ägg med livsmedel som innehåller näring som är likvärdig den animaliska kosthållningen. Men det är inte bara bara mineraler och vitaminer som behöver ersättas, även fettsyror behöver ersättas, och detta är bland annat oljor av olika slag bra för.

Olivolja och rapsolja

Olivolja är en olja som lämpar sig väldigt bra till matlagning i olika former. Dels till stekning, där oljan upphettas och man steker eller friterar osv. den mat man ämnar att tillaga. Att steka i olivolja fungerar på samma sätt som att steka i smör förutom att olivoljan blir ganska mycket varmare än smöret och det blir lättare att maten blir lite överkokt. Tänk på att inte steka alltför varmt eftersom detta kan förstöra vissa näringsämnen så som en del antioxidanter i oljan och oljesyran kan börja oxideras. Se till att välja en bra olivolja som innehåller en stor andel enkelomättade fettsyror. En del lågkvalitetsoljor är inte att föredra eftersom de helt enkelt är gjorda av det ”skräp” som blivit över från tillverkningen av kvalitetsolja. På den här URL:en hittar ni det som får anses som bra olivolja; http://parmasalami.shop.textalk.se/olivolja/ekologisk-extra-jungfru-olivolja-1liter.html, välj hellre en sådan olja än den billiga oljan från något av lågkvalitet, den är helt enkelt inte bra för hälsan. Förutom näringsvärdet så är det också en skillnad i smak vilken är som natt och dag när det handlar om kvalitativ eller det som kommer från restprodukterna. När man väljer olivolja kan man också tänka på om det är vanlig eller om det är extra virgin. Den som är extra virgin passar i regel lite bättre till dressingar, marinader och liknande, medan den vanliga passar lite bättre till stekning.

Det man ska tänka på med rapsolja när man använder den i matlagning är att man inte får steka för varmt. Rapsolja är i högre utsträckning känslig för hög värme eftersom fettsyrorna i oljan förstörs i högre grad. Över 175 grader får oljan inte bli, vilket innebär att den inte ska användas till exempel till fritering. Men i övrigt är rapsolja bra eftersom den innehåller rikligt med omega-3 och kan användas till exempelvis stekning på lägre värme.

Det man generellt ska tänka på med alla typer av oljor är att välja de som är kallpressade eftersom de innehåller naturliga antioxidanter som är viktiga för kroppen och kan skydda oljan