Intressanta vegetariska rätter

Tvärtemot vad många tror erbjuder det vegetariska köket på en mängd olika spännande och intressanta rätter som både är väldigt goda och väldigt nyttiga.

En av de absolut enklaste vegetariska rätter man kan göra är linssoppa, antingen grön eller röd. Det roliga med just linssoppa är att det i princip går att variera soppan i all oändlighet. Dessutom är det väldigt billigt att göra linssoppa samtidigt som det är nyttigt och näringsrikt. Linser har ett högt innehåll av bland annat protein samt en hel del vitaminer och mineraler.

Grön linssoppa är en rätt som är enkel att göra. Börja med att lägga ett 400 g- eller ett 500 g-paket gröna linser i blöt i 2-3 timmar och ta därefter bort vattnet. Finhacka sedan en lök samt ett par vitlöksklyftor och fräs i en stor kastrull i några minuter. Tillsätt sedan linserna, en grönsaksbuljongtärning samt 2,5-3 liter vatten och låt koka upp. Låt sedan soppan koka i 15-20 minuter eller till linserna är färdiga och mjuka.

Tillsätt sedan 200-300 g hackad spenat direkt i soppan, spelar ingen roll om spenaten är frusen, den tinar. Smaka sedan av med salt och peppar. Servera tillsammans med rårivna morötter och en smörgås.

Röd linssoppa är också väldigt enkel att göra. Röda linser behöver heller inte läggas i blöt innan de ska kokas. Börja med att finhacka en lök och en vitlöksklyfta och fräs dessa i en stor kastrull. Häll därefter i ett halv paket torkade röda linser, ca 500 g. Tillsätt sedan en halv dl risgryn samt en grönsaksbuljongtärning och låt koka upp.

Låt sedan koka 10-15 minuter eller till det att linserna och risgrynen är mjuka. Smaka av med salt och peppar. Servera tillsammans med lite citronsaft av droppa i soppan samt en skiva bröd.

För den som är lite skeptiskt till linser är en gryta med sojafärs ett alldeles utmärkt. Skillnaden mellan köttfärs och sojafärs är nästintill omärkbar. Börja med att fräsa en finhackad lök samt ett par  finhackade vitlöksklyftor i en stor kastrull i ett par minuter. Tillsätt därefter en förpackning krossade tomater, 2 msk tomatpuré, en och en halv dl vatten, ett förvällt paket sojafärs samt en grönsaksbuljongtärning.

Låt sedan stå och puttra i 5-10 minuter. Vänd slutligen ner ett paket kokta svarta bönor och smaka av med salt och peppar. Servera tillsammans med matvete och en god sallad.