Vegetarisk kost

Att äta vegetarisk är något som blir allt vanligare inte bara bland unga, som ofta är den ålderskategorin där man hittar flest vegetarianer, utan även bland äldre.

Många tror att vegetarianer äter konstig eller annorlunda mat. Dock är detta inte alls sant då en hel del av den mat som köttätare äter redan är vegetarisk. Dessutom är begreppet vegetarian mångfacetterat och kan betyda en rad olika saker beroende på vilken typ av vegetarian man är.

Den som inte äter några animaliska produkter överhuvudtaget, alltså inte bara kött och fisk utan även utesluter ägg och mejeriprodukter betecknas som vegan. De vegetarianer som däremot också äter ägg och mejeriprodukter betecknas som lakto-ovo-vegetarianer. Utöver det finns det även så kallade demivegetarianer, som även äter fisk vid vissa tillfällen, dock menar vissa att man då inte bör kalla sig vegetarian.

För att ersätta det protein som finns mycket av i kött och fisk äter vegetarianer i huvudsak linser, bönor, ärter eller andra så kallade baljväxter, som går att använda i en rad olika rätter, som till exempel i soppor eller grytor. En annan bra proteinkälla är sojaprodukter av olika slag, som exempelvis sojafärs eller sojabiffar. En fördel med sojaprodukter är att proteininnehållet i dessa är väldigt högt.

Viktigt att tänka på för den som funderar på att gå över till en vegetarisk kost är att se till så man får i sig tillräckligt med näringsämnen i olika former. Protein är som sagt en av de viktigaste ämnen att se till så man får tillräckligt av. Som regel brukar man säga att en normal vuxen människa har ett dagsbehov av protein som motsvarar ungefär 80 procent av kroppsvikten i gram. Det vill säga en person som väger 70 kg behöver få i sig ungefär 56 gram protein varje dag.

Andra viktiga näringsämnen man bör se till att man får tillräckligt av är bland annat järn, zink, selen, kalcium och jod. Dessa ämnen går på olika sätt att hitta även i vegetariska produkter, så äter man varierat och bra så kommer man få i sig dessa.

Ett näringsämne som däremot inte finns i vegetariska livsmedel är vitamin B12, som endast finns naturligt i animaliska produkter. Att tillföra B12 på annat sätt är framför allt viktigt för den som är vegan. Ett bra tips för att få i sig B12 är att köpa någon form av havre- eller sojadryck vilka det ofta finns tillsatt B12 i. Vill man vara på den säkra sidan vad gäller vitaminer och mineraler finns även näringstabletter att köpa på Apoteket speciellt producerade för vegetarianers behov.